Viestinnän rooli pk-yrityksen vastuullisuustyössä
Viestinnällä on keskeinen rooli yritysten kehittämisessä. Parhaimmillaan viestintä tukee ja käsikirjoittaa muutosta todeksi, oli se sitten kokonaisvaltaista vastuullisuustyötä, kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan kehittämistä, brändin rakentamista tai mitä vain. Viestintä on oikeastaan olennainen osa muutosjohtamista kaikissa tilanteissa. Viestintä toimii keinona vahvistaa organisaation uskoa muutokseen.
Yrityksen vaikuttava vastuullisuustyö perustuu vuorovaikutukseen ympäristön ja eri sidosryhmien kanssa. Menestyksekkäässä liiketoiminnan kehittämisessä viestintää toteutetaan ja mahdollistetaan järjestelmällisesti alusta asti. Viestintä on kaksisuuntaista. Se on kertomisen lisäksi myös kuuntelua. Viesti alusta asti ja matalalla kynnyksellä. Sisällöt syntyvät matkasta.
Lue lisää SeAMKin verkkolehdestä: Viestintää pk-yrityksen vastuullisuuspolulla
Yhdessä pohtimalla ja kehittämällä eri sidosryhmät sitoutetaan ja saadaan tietoiseksi kehittämistyöstä. Selkeä mission, vision ja arvojen määrittäminen yhdessä tunnistettujen olennaisten sidosryhmien, kuten henkilöstön kanssa, auttaa sitouttamaan henkilöstöä ja rakentamaan jatkuvaa vuoropuhelua eri sidosryhmien välille. Yhdessä määritetyt tavoitteet ja mittarit ovat helpommin kaikkien omaksuttavissa. Oppiminen tapahtuu osana prosessia ja strategia kohtaa käytännön yhdessä tekemällä. Luodaan strategiaa, joka vastaa sidosryhmien odotuksiin.
Lue lisää SeAMKin verkkolehdestä: Vuorovaikutuskyky on yrityksen vastuullisuustyön avain
Pk-yrityksissä viestinnän näkökulmasta pullonkauloja vastuullisuustyössä on muun muassa nämä: viestintä on irrallaan strategiatason ja johtoryhmän työstä tai vastuullisuustyö ulkoistetaan viestinnälle. Yllättävän usein vastuullisuustyö nähdään vain viestinnän tai markkinoinnin projektina, mutta aidosti vaikuttava vastuullisuustyö ei ole projekti vaan jatkuva koko organisaatiota koskettava prosessi.
Viestinnällä on keskeinen rooli vastuullisuustyön ja sen edellyttämän tiiviin sidosryhmätyön tukemisessa. Viestinnän vahva stategiakytkös tukee brändityötä ja vaikuttavan markkinoinnin kehittämistä. Viestinnän roolin tulisikin olla strateginen. Tämä tarkoittaa sisällöllistä suunnittelua ja vaikuttavan tiedonkulun varmistamista johtotasolta asti. Suunnitelmallisella viestinnällä varmistetaan, että tieto liikkuu ja tavoittaa oikeat tahot.
Viestinnästä vastaava avainhenkilö kannattaa ottaa mukaan johtoryhmään, jos yrityksessä on sellainen. Viestinnän roolin ei tarvitse olla pienessä yrityksessä välttämättä edes täysiaikainen, mutta vastuun on hyvä olla kuitenkin nimetty jollekin, ja siihen varattu työaikaa. Osaamista voi myös ostaa ulkoa, mutta tässäkin tapauksessa viestintähenkilö kannattaa ottaa mahdollisuuksien mukaan säännölliseen johtotason suunnitteluun.
Lue lisää SeAMKin verkkolehdestä: Viestinnän rooli pk-yrityksen vastuullisuustyössä
Artikkelit, joihin tässä viitataan, on kirjoitettu osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Vaasan yliopiston hanketta: Tiekartta pk-yritysten kestävän strategisen liiketoiminnan rakentamiseksi, joka on Euroopan unionin osarahoittama.